Hogyan találjam ki az arculatomat?

Az arculattervezés első lépése, hogy kitaláld az arculatodat. Hogyan találd ki az arculatodat? Ha ezen gondolkozol, akkor biztosan elkezdtél már logókat, színeket, szép honlapokat nézegetni. Lehet, hogy nagyon tetszik valaki más online megjelenése. Lehet, hogy megfogalmazódott benned, hogy ideje lenne végre egységesen, a munkádhoz, termékedhez méltón, hozzád illően egy magasabb szintre emelned azt, hogyan láttasd a vállalkozásod. Észrevetted, hogy ami szebb, tetszetősebb az vonzóbb, arra jobban figyelnek. Aminek a megjelenése minőséget mutat, ott az emberek is azt várják el, hogy minőségibb a tartalom és meg sem kérdőjelezik a magasabb árat. Ez megvan, ezt tudod.

De hogyan találd ki a saját vállalkozásodra vonatkozóan milyen legyen az egységes arculatod? Sokféle szín, stílus tetszik. Sokszor órákat is elmolyolsz mire összeraksz egy egyszerű grafikai anyagot Canvában, mégsem lesz az igazi. Miért ez a nagy felhajtás egy arculat tervezés mögött? Miért jobb az egyik színválasztás, betűtípus, stílus és a többi apróság mint a másik?

Szeretném, ha egy kicsit kitisztulna a kép és világosabban látnád mi van az arculattervezés mögött.

Mire jó az arculat?

Az arculat magában, mint ahogy a logó magában nem ér sokat. Akkor viszont, ha az átgondoltan van összerakva a következő előnyöket biztosíthatja:

  • megkülönböztet,
  • megjegyezhetővé tesz,
  • felkelti azok figyelmét akikét szeretnéd,
  • olyan vásárlókat jelent akiket szeretnél és kiszűri azokat akiket nem,
  • magabiztossá tesz, ami kihatással van a cselekvőképességedre, aktivitásodra a vállalkozásodban,
  • felemel és profizmust tükröz,
  • időt takarít meg neked azzal, hogy nem kell mindig újra kitalálnod mégis egységes a megjelenésed

Az arculat a kommunikációd része, amelynek összhangban kell lenni az írott és más verbális kommunikációval, amivel a megfelelő embereket szólítod meg. Mindkettő fontos ha brandet vagy személyes brandet építesz. A stratégiád lesz a váza, a verbális kommunikációd maga a teste és az arculat a stílusos ruhája kiegészítőkkel. Bármelyiket ha elhanyagolják megsínyli a másik kettő.

Mit tartalmaz az arculat?

Először is arculati elemekből, amikből összeáll a teljes kép. Ezeken alapul az arculattervezés látványosabb része:

  • Logó, logó variációk, hogy mindenféle felületen jól mutasson.
  • Színek, amik minden felületeden ugyanolyan árnyalatban vannak jelen.
  • Betűtípusok, amiket következetesen használsz mindenhol.
  • Minták, fotó szűrők, ikonok, illusztrációk gazdagíthatják, amik mind az egységes, következetes megjelenést célozzák.

Kis arculat vagy nagy arculat?

Kis arculatba tartoznak bele az alap elemek, amiket a leginkább használsz. Alapvetően a logó, a névjegykártya, levélpapír szokott ide kerülni korábban. A nagy arculatba pedig minden egyéb olyan elem amire igényt tart valaki, ha igazán komolyan, részletekbe menően bevezeti az egységes megjelenést a cég presztízse érdekében. Autómatricázás, céges ruhák, és használati tárgyak, stb.

Közösségi média és online felületek

Az online megjelenés egységessége azért nagyon fontos, mert a képernyőn az elsődleges érzékszervünk amivel tájékozódunk a szemünk. A közösségi média, a honlap, a hirdetéseink mind mind a vállalkozásunk kiterjesztett része. Jó ha látszódik, hogy mindaz a tartalom amit magunk mögött hagyunk az interneten a vállalkozásunkkal összetartozik, egységes és felismerhető. Arculattervezés előtt készíts listát magadnak mire lehet szükséged.

  • honlap design (fotók, illusztrációk, űrlapok, gombok, bannerek, blogbejegyzések kiemelt képei, termékfotók, elrendezés, stb.)
  • közösségi média megjelenés (oldal borítók, közösségi média sablonok: fotók stílusa, színek, betűtípus grafikákon, visszatérő elemek)
  • hirdetések

Hogyan találjam ki az arculatomat?

Ezeket gondold át először az arculattervezéshez

A miérted

Azt mondják, hogy úgy érdemes a vállalkozásunk miértjére gondolnod, mint ahogy a nonprofit szervezetek működnek. Egy jótékonysági szervezetnek is szüksége van bevételre, hogy a küldetését teljesíteni tudja. Mivel erős a miértje gond nélkül megtesz olyan dolgokat amiket egy szégyenlősebb profit orientált cégvezető nem tesz meg. Szponzorokat keres, aktívan jótékonysági eseményeket szervez, kapcsolatokat épít és kér, azért, hogy miközben ad is a célzott eredményt elérje.

Kell egy miért és kell egy küldetés, egy saját misszió. Ezt egy mondatba ha le tudod írni akkor e köré épülhet a branded. Ennek pedig egy része az arculat.

Segítségképpen: Kinek akarsz segíteni, miben és hogyan?

Kinek szeretnél tetszeni? Magadnak, vagy másnak?

Mindkettőre figyelj az arculat kialakításánál. Egy kicsit másképp, de mégis hasonlóan mint amikor magánemberként teszed fel magadnak ezeket a kérdéseket.

A vállalkozásod attól válik egyedivé ha benne van a személyed. 3 dolog találkozása az ideális ahhoz, hogy sikeresen összefoglalhasd azt miben vagy éppen te a legjobb:

  1. Milyen tapasztalatod vagy tudásod van? Miben tudsz segíteni?
  2. Mi az amit szenvedéllyel csinálsz, szívesen, akkor is ha nem fizetnek érte?
  3. Mi az amire igény van? Mi az amiben a segítségedre van szükség?

Így ha önazonos amit csinálsz magadnak is tetszel és nem frusztrálódsz annyit.

Másnak akkor fontos tetszeni, ha azoknak tetszik amit látnak akiket szeretnéd, hogy a vásárlóid legyenek. Nyomozz utána milyenek ők, mit szeretnek, mi tetszik nekik, mi mozgatja meg őket. Az arculattervezéskor számukra válj vonzóvá.

Versenytársak

Versenytársak vannak. Rengetegen dolgoznak ugyanazon a területen. Az arculattervezés során nézd meg mi az amit véletlenül sem szeretnél viszont látni a saját megjelenésedben. Sok olyan szimbólum van amit unalomig ismételnek a logókban.

Két tipp, ami a versenytársaktól megkülönböztet és a kommunikációd alapja lehet:

  1. Próbáld meg kihasználni a versenytársakhoz fűződő negatív elvárásokat. Kérdezd meg valakitől mi az amit nem szeretnek a szakmáddal kapcsolatban. Biztos vannak sztereotípiák. Pl.: Minden ügyvéd szerződés sablonból dolgozik aztán jól megkéri az árát. Hangsúlyozd az ellenkezőjét.
  2. Kérdezd meg mi az ami kellemetlenséget jelent a szolgáltatásoddal, vagy termékeddel kapcsolatban az embereknek. Ha van ilyen egyáltalán. pl. Valamilyen kezelésre jár hozzád egy ügyfél hetente egyszer egy órára 2 hónapig, amihez utaznia kell és nem látja az eredményt, mert otthon is gyakorolnia kellene és nem csinálja. Ha megoldható foglalkozz vele intenzívebben, több órát egy alkalommal, hogy gyorsabb változást érj el. Vagy emlékeztesd a gyakorlásra. A lényeg, hogy amit általában kényelmetlennek éreznek és nem ér el akkora eredményt, azt fordítsd át úgy, hogy elégedettebbek legyenek a változással amihez hozzásegítetted őket, de építsd be az árba. Ezzel a versenytársak közül kiemelkedsz és hangsúlyozhatod ezt a különlegességet.

Kulcsszavak

Arculattervezéskor olyan kulcsszavakon gondolkozz amik kifejezik azt amire szeretnél ha gondolnának. A küldetésről, miértről volt szó korábban. Itt olyan értékeket találj ki amik képviselik, vagy összhangban vannak az előbbiekkel. 3-5 szó elég. Megközelíthetőség, melegség, barátságosság, elegancia, letisztultság, távolságtartás, és hasonlók.

Ezek a szavak segítenek a stílus összeállításában.

Stílus, színek, kiegészítő elemek

A fentiek alapján körvonalazódik egy irány amihez színeket, betűket és egyéb kiegészítő elemeket lehet rendelni. Ebben segít neked egy jó szakember, akinek tapasztalata és gyakorlata van. Olyan mint amikor egy stylist foglalkozik a megjelenéseddel. Kihozza belőle a legjobbat. Azt mutatja meg ami vonzza a szemet. A színpszichológia alapján, a betűk stílusából adódó érzetek alapján és a a részletekre való pontos odafigyelések alapján összeáll a kép, ami nemcsak büszkeséggel, magabiztossággal tölt el, de kézzel fogható eredményt is jelent.

Az arculat szerepe a personal brandnél

A personal brand esetében a hangsúly magán a személyes varázson van. A személy köré épülő minden apró részlet jelentőséget nyer. Egy egyedi hanghordozás, szóhasználat, gondolkodásmód, ruha, vagy hajviselet a megjegyezhetőség eszközei. Az arculattal ezeket hangsúlyozhatod, még megjegyezhetőbbé teheted, ezzel is erősítve a személyedhez fűződő benyomásokat, amiket szándékosan szeretnél éreztetni. Egy környezettudatos, organikus dolgokat kedvelő, bohém ruhákat viselő, világzenét kedvelő jógaoktató személyes brandjéhez, vállalkozásának arculatához egészen más elemek illenek, mint egy multi környezetet maga mögött tudó, komoly zenét kedvelő, kötetlen üzleti vacsorákat kedvelő, pénzügyi tanácsadóé.

Következetesség

Ahogy látod az arculattervezés lépései nem csak abból állnak, hogy milyen legyen a logód és milyen színek tetszenek. Mélyebbre érdemes nézni mind magaddal, a céljaiddal és a vállalkozásod céljaival kapcsolatban. Tudnod kell mit szeretnél pontosan, kinek szeretnél segíteni, kivel szeretnél dolgozni, hogyan és miben vagy más mint a versenytársak. Ez az egyik legnehezebb dolog. Minden más csak eszköz. Az arculat is és a kommunikáció többi eleme is. Ám ha mindez tiszta és megvannak az eszközeid akkor használd azokat következetesen. Ez egy másik nehéz dolog.

Ha végig gondoltad a fentieket és elvégezted mindazt a feladatot amit csak Te tudsz akkor már csak kis segítségre van szükséged ahhoz, hogy kitaláld az arculatod. Ha gyorsabban szeretnél eredményeket elérni és mind a tartalmaiddal, mind a megjelenéseddel olyan ügyfeleket találni akik értékelik és megfizetik a munkádat, akkor keress meg minket.

A hozzászólásokban írd meg ha kérdésed van az arculattervezésről vagy másról, vagy elmondanád a véleményed.

Pin It on Pinterest

Oszd meg ha tetszett?